mandag 20. januar 2014

Det gjør vondt!

Da vi først fikk denne oppgaven om å lage en reklame plakat til en ideell organisasjon, visste jeg med en gang at jeg ville ha en organisasjon som var mot mobbing. Jeg fikk ideer om hvordan jeg ville ha bildene mine med en gang. Jeg har lagt ut disse ideskissene for en stund siden. Ideene bestod av ei forslått jente som skygger seg for en mobber, ei forslått jente som holder frem håndflatene for å fremheve "Stopp mobbing"og til slutt nærbilde av den forslåtte jenta i ulike klipp (hele ansiktet, halvt ansikt og øyner).
I min plakat kan vi finne 4 dramatiseringsformer. Første dramatiseringsform er "Produktet i hovedrollen", men jeg vil gjerne omformulere dette til "Temaet i hovedrollen" for mobbing er hovedtemaet. Den andre dramtiseringsformen er "Resultat" for jeg viser hva som kan skje gjennom mobbing via tekst og bildet. Den tredje dramatiseringsformelen er "Den informative vinklingen" her er det jo teksten min som informerer om selvmords statistikk blandt ungdom. Den fjerde og siste dramatiseringsformelen min er "Aktualitet", her har også teksten betydning.
For å ta bildene booket jeg fotostudioet her på skolen. Jeg, Jakob og Amalie skulle alle ta bildene våre her så vi booket sammen. Vi tok en del ulike bilder, prøvde ulike vinkler, utsnitt, lysstyrker og tanker. Jeg ble veldig fornøyd med modellen min. Sjekk " www.amalie1mfa13.blogspot.no ".
Mine komposisjoner:
Jeg har satt hovedpersonen i det gylne snitt. Hovedfokuset er teksten. Tror vi kan si at du kan finne en asymmetrisk balanse i plakaten min. Rytmen du finner er mellomrommet mellom teksten. Ingen bevegelse. Kontraster; fargekontrasten er lys/mørk, styrkekontrasten varierer på ekstra tynn og tynn, størrelseskontraster finner du også på overskrift/budskap i forhold til faktaen jeg kommer med. Skriften min er Grotesk.
CRAP-reglene: Contrast, Repetition, Alignment, Proximity
Har brukt størrelseskontrast på tekst.
Brukt fargekontraster på bakgrunn, bilde og tekst (Varme/kulde, mørkt/lyst).
Har brukt to ulike fonter under samme skrift (Helvetica Neue Light, Helvetica Neue Ultra Light).
Har brukt samme farge på skriften og samme groteske skrift.
Mellomrom og avstander er like.
Jeg har brukt utvendige marger og satt tekst på linje av hverandre. Logo er også satt på linje med "stopp mobbing".
Jeg har gruppert tekstene. Tittel, fakta og budskap.


 
For mine lesere utenlands, "Words hurt! 14% of todays youth have considered suicide... 7% have gone through with it. Stop bullying!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar